Dáhpáhusat. EvenemangMonica Edmondson.

Vi måste tyvärr meddela att vi ställer in konst- och litteraturvår i Stockholm på grund av coronaviruset.

Utöver smittorisker handlar det också om att vi vill att alla ska ha möjlighet att komma och ta del av arrangemangen. Om du redan har bokat och betalat kommer den bokningen att kvarstå. Vi meddelar ny tidpunkt och lokal för ditt bokade evenemang när vi har bokat om föreläsarna och lokal. Vi hör av oss när restriktioner har lyfts och läget har klarnat.

          – – –   ––   – – –   ––   – – –   ––    – – –   ––   – – –   ––   – – –

I samarbete med Sameföreningen i Stockholm ordnar Tjállegoahte följande föreläsningar och samtal med konstnärer och författare under våren 2020.

 

Lö 2020-03-28 14- 16 Journalisten Elin Anna Labba berättar om Herrarna satte oss hit, debutboken som samlar vittnesmål om tvångsförflyttningarna i Sápmi
Lö 2020-04-18 14-16 Nils-Henrik Sikku och Katarina Pirak Sikku samtalar om sin nya bok Torvkåtornas torvkåta och renägarinnan från Skåne.
Lö 2020-05-16 14-16 Glaskonstnären Monica Edmondson berättar om Malign Closure, 100 MIGRATORY och andra konstnärliga verk med avstamp i Sábme

 

Plats: Studieförbundet Sensus, Torkel Knutssons gata 39. Kod till ingång fås vid bokning
Boka här 

Författarsamtal om Herrarna som satte oss hit – Elin Anna Labba

Elin Anna Labba berättar om sin bok Herrarna satte oss hit, som kom ut i januari 2020. Boken är sprungen ur hennes önskan att förstå sin egen familjehistoria. Arbetat med att väva historien om den egna släkten resulterade i över hundra intervjuer med andra tvångsförflyttade familjer, varav åtta skildras i boken.

”Det känns inte som att det är min bok, den tillhör så många andra. Jag har samlat röster, vittnesmål. Vardag, sorg. Boken börjar 1919 när Ánne Márjá packar och städar kåtan för att flytta tillbaka till vinterlandet. Hon vet inte om att det ska bli sista gången hon ser sommarlanden på Sážžá. Hon är en av de renskötande samer som tvångsförflyttas söderut. Efter henne följer andra porträtt och en kör av röster som också vill berätta. Jag tänker att det mest av allt är en bok om sorg, skriven för att vi ska läka, men det är också en bok om vardagslivet under tvångsförflyttningarna och om konsten att klara sig.”

 

Torvkåtornas torvkåta. Nils-Henrik Sikku och Katarina Pirak Sikku

I den nyutgivna boken Torvkåtornas torvkåta och renägarinnan från Skåne (KulaCultura Publishing – Sámi girjelágádus, 2020) möter Nils-Henrik Sikku och Katarina Pirak Sikku familjen Walkeapää och återger deras kärlek och strävan att skapa ett hem. Är det möjligt att bygga den finaste, mest funktionella och imponerande torvkåtan i Änonjálbme? Boken är författarnas första gemensamma och är ett projekt som förenar Nils-Henrik Sikkus känsla för ordet och Katarina Pirak Sikkus kärlek till konst och arkitektur. Med text och bild berättar de om Sápmis improvisationskonst och kärlek för detaljer men också om rasistiska regelverk som begränsar samernas rörelseutrymme och valfrihet.

Nils-Henrik Sikku är författare, översättare och journalist. Han har skrivit dramatik och noveller, och driver också det lilla förlaget Kulacultura Publising. Han arbetar också med berättelser för barn och unga och översätter barn- och ungdomslitteratur till samiska.

Katarina Pirak Sikku är konstnär. Hon är född 1965 i Jokkmokk, där hon också bor. Hon är utbildad vid Konsthögskolan i Umea och har i flera projekt sökt konstnärliga formuleringar kring den svenska rasbiologins historia. 2014 fick utställning Nammaláhpán på Bildmuseet i Umeå stor uppmärksamhet, där Pirak Sikku konstnärligt formulerade en berättelse åt de människor som reducerats till siffror i 1900-talets rasbiologiska dokument. 2019 invigdes hennes konstverk Vájaldibme – vandring på campus Mittuniversitet i Staare/Östersund. Verket är en vandring genom historien där hon har hämtat inspiration från andra urfolk och traditionellt samiskt hantverk, duodji.

 

Malign Closure. Monica Edmondson

Det 15 meter långa konstverket Malign:Closure är resultatet av Monica L Edmondsons personliga resa som mamma till ett barn med cancer under en period präglad av osäkerhet, rädsla och hopp. När dottern drabbades av cancer 2014, pausade Monica sin konstnärliga verksamhet för att fokusera på att ta hand om sin dotter och familj. Hon berättar om sitt senaste verk, men också om det globala konstprojektet 100 MIGRATORY och andra konstnärliga verk med avstamp i Sábme.

Monica Edmondson, född 1963 i Gällivare, är en glaskonstnär som arbetar och bor i Tärnaby. Monica Edmondson är uppvuxen i Gällivare och utbildade sig i glaskonst fyra år på Canberra School of Art, Australian National University. Hon hade sin första separatutställning, Uttryck i glas och textil, på Gällivare museum år 2000. Monica Edmondson har fått många olika utmärkelser för sin konst och bidrog till den konstnärliga utsmyckningen av Kulturhuvudstadsåret i Umeå. När hon fick Sparbanksstiftelsen Norrlands konstnärsstipendium år 2007 var det med motiveringen att hon visas det isiga landskapets färgrikedom, accentuerat av inslag hämtade från hennes lulesamiska bakgrund och med säregen talang. Monica Edmondson finns också representerad vid Nationalmuseum i Stockholm.